Smultronställen
       Favorite spot

Bara fem minuter till
Vindelälven – nationalälven
- där, genom Europas sista vildmark rinner vindelälven, orörd, kraftfull och mytomspunnen.

Europas säkraste laxälv under
augusti - september.
Vindelälven
Länsstyrelsen - nationalälv

Vindelälven
Hemslöjdsmässan Vormsele
firar 42 år och är inlandets största mässa med hantverk.
Öppet 2 - 24 juli 2011.
Öppettider alla dagar 11.00 - 17.00
Kom, trivs och upplev Vormsele på nytt.

Mässa i Vormsele
Långlopp i Midnattssol!
- Lapland Ultra 2011

1 - 2 juli, 1:a start 18.00
Känn dig för under loppet, om du vill springa, gå "(3,8)(maraton)(6,4)(8,1) eller 10 mil"

Lapland Ultra 2011
Laplandultra 2011
Drakbåtstävling
13 augusti 2011. Kom och kämpa om första pris! Det ni behöver är 12 paddlare och en trummis, minst 3 av motsatt kön ;-)

Drakbåtstävling

Björksele fiskevårdsområde
ligger cirka 56 km NV om Lycksele efter väg 363. Föreningen har båtar för uthyrning.
I Lillträsket och Ljusvattentjärn är ädelfisk inplanterad, röding och öring.
Fiskekort säljs bl.a.
Björksele Handel 0950-80037

Björksele fiskevårdsförening
Fiske i Malån, MASK (Malå Sportfiskeklubb)

Björksele fiskevårdsförening
Midsommarnattens magi
Hela naturen är fylld av kraft – det är en livets och förnyelsens natt. Hornberget är den högsta punkten här, att uppleva magin på.

Hornbergets Vindpark
Vindelälvsdraget
är en unik draghundstävling i form av en 40 mil och 4 dagar lång stafett längs den outbyggda Vindelälven. Pricka redan nu in aktuella datum, 17 - 20 mars 2011.

Vindelälvsdraget

"Lapplands jättinna" Storstina
Besök Storstinas födelseplats, Hon levde 1819 till 1854. Under denna period hade denna kvinna hunnit resa jorden runt, nästan. Uppvisad som ett djur på cirkus.
Christina Katarina Larsdotter även kallad "Stor-Stina".

Åke Lundgren, Stor-Stina från Malå
Malå kommun, Samisk kultur

Brännäs storslagna kvinna
I Malån finns det ett populärt och välbesökt utflyktsmål, Storforsen.
20 km sydost om Malå samhälle och utgör en 2 km långsträckt del av Malån som är djupt nedskuren i landskapet och bildar en s.k. kursudal.

Reservatet är lättillgängligt med stigar som leder in i området från båda sidorna. I höjd med kommungränsen finns en hängbro, på södra sidan finns några enkla eldplatser och en rastkoja.

Storforsen
Storforsen, Malå - Norsjö kommun
Storsand
En barnvänlig badplats med långgrund sandstrand. Omklädningsrum, utedass och ett antal grillplatser finns på badplatsen.

Bedöms som finaste badplatsen i området. Följ vägen till Malå och sväng vänster efter 13 km. (Adak 32)

Släppträsk
Storsand, Släppträsk
Hyra Bagarstuga
Björksele vävstugeförening hyr ut sin bagarstuga för 50 kronor. Regniga dagar under sommaren är det varmt och skönt i den vedeldade stugan och brödet blir "smarrigt".

Asplidens byaförening har också en bagarstuga för liknande pris.

Björksele Lisen 0950-800 08
Aspliden , Lista i bagarstugan...
Brödbak i Björksele
Bilderna på denna sida, är hämtade från aktuella hemsidan.